ANA ŠTEFULJ / DNEVNIK JEDNOG TRKAČA: Aktivni godišnji odmor u Italiji

Svatko od nas ima ideju idealnog godišnjeg odmora i u kojoj mjeri se on treba dozirati u godini.

1645

Neki ljudi žive za ljeto i odlaske na more, dok drugi streme nekim drugim oblicima odmora.

Osobno, kada je riječ o godišnjem odmoru, za mene jedini prihvatljivi oblik godišnjeg odmora jest onaj aktivni, koji ne isključuje moju trkačku/sportsku stranu životu, uključuje prirodu i opuštajuće elemente, a isključuje radnu (poslovnu) stranu mog života.

Sukladno tome, godišnje odmore najčešće planiram prema rasporedu utrka, jer nema li ljepšeg godišnjeg od odlaska na utrku i uživanja u odabranoj destinaciji u isto vrijeme. Naravno, sve je to individualno, a u ovom članku provest ću vas kroz svoju posljednju destinaciju u kojoj sam uživala u malom godišnjem odmoru i dati odgovor na pitanje da li plan trčanja treba staviti na pauzu ili je moguće uživati u godišnjem odmoru, a pritom se ipak držati plana trčanja.

Aktivni odmor u Južnom Tirolu (Italija)

Italija je jedna od zemalja kojoj ću se vjerojatno cijeli život vraćati, jer ju jednostavno volim. Volim njezine ljepote i mogućnosti koje Italija nudi, a da je udaljenost do takvih destinacija prihvatljiva. Još kada je trčanje sastavni dio tvog života, Italija je u mom slučaju idealan odabir. Ovaj put odlučila sam se za Južni Tirol, odnosno smještaj u gradiću Naturno. Iako je Naturno bio glavno odredište, samo putovanje uključivalo je i neke druge destinacije, ali i posjete obližnjem Bolzanu.

Za mene, aktivni godišnji odmor zapravo predstavlja idealnu kombinaciju (sportskih) aktivnosti i opuštajućih elemenata i mogu reći da je Naturno u mogućnosti kombiniranja oba elementa bio idealna destinacija. Ne postoje riječi kojima mogu opisati ljepote Naturna i sve mogućnosti koje ovaj gradić nudi te ljepotu prirode koja ga okružuje, a koja ostavlja bez daha. Da budem iskrena, gotovo ništa od mogućnosti (planinarske rute, biciklističke rute, trail rute) nisam isprobala jer sam se na prvu zaljubila u samo jedno – biciklističku stazu koja se proteže na relaciji Vinschgau – Merano – Bozen – Val Venosta – Merano – Bolzano, a prolazi kroz Naturno, nudi desetak biciklističkih ruta, a najduža se čak proteže na 135 kilometara. Da, 135 kilometara biciklističke staze koja zapravo nije namijenjena samo za bicikliste, već služi za sportske aktivnosti, uključujući trčanje. Radi se o asfaltiranoj, na nekim dijelovima tek lagano valovitoj, u gotovo svim dijelovima ravnoj stazi u području Naturna (nisam istraživala konfiguraciju cijele staze, ali vjerujem da dijelovi imaju i uspone) koja se proteže ljepotama Južnog Tirola, a Naturno je samo jedna od postaja. Na to moram dodati kako se staza nalazila ‘čak’ 250 metara od hotela u kojem smo bili smješteni i zapravo je bila na dohvat ruke. Trčati uz rijeku Adige, gdje pogled mame ljepote prirode kojom ste okruženi, poželite sve, samo ne stati.

Moram priznati da sam jedva čekala bilo koje trčanje odraditi na takvoj stazi, i imati sve te kilometre ispred sebe, gdje ste samo vi, priroda i nitko više je za mene godišnji odmor kakvog sam tražila. Nažalost, stazu nisam probala koristiti biciklom, i vjerujem da je to istinski doživljaj.

Osim boravka u Naturnu, odmor je uključivao i posjete Bolzanu. Ovdje se ipak radi o većem gradiću, a kako sam osobno ljubitelj prirode, onaj opuštajući dio uključivao je uspon (uspinjačom) do mjesta Collalbo, vožnju vlakom i razgledavanju ljepota Soprabolzana i drugih mjestašca kroz koja se prolazi. S trkačke perspektive, najveći doživljaj bio je posjeta atletskoj stazi u Bolzanu. Kako se trening ne preskače, u Bolzanu se nalazi najbliža atletska staza i zapravo je bila idealna prilika za kombiniranje dviju lokacija: Naturno i Bolzano. Radi se o obnovljenoj atletskoj stazi zatvorenog tipa, gdje se ulaz na stazu naplaćuje. Osobno sam došla pitati dan ranije da li mogu drugi dan u meni željenom terminu koristiti stazu, a samo korištenje staze mi nisu naplatili uz obrazloženje ‘da ju koristim samo jednom’. Uz atletsku stazu nalazi se sve što je potrebno, od privatnog parkinga do svlačionica s tuševima i WC-om pa i teretane.

Godišnji odmor i plan trčanja – može li oboje?

Kao što sam već navela, svatko od nas ima ideju kako bi godišnji odmor trebao izgledati. Ukoliko se bavite trčanjem i veći dio godine ste u trenažnom procesu gdje se treba poštivati plan trčanja, onda je to važan faktor u planiranju i provedbi godišnjeg odmora. Sukladno tome, ukoliko znam da imam ispred sebe plan trčanja, biram destinacije koje mi omogućuju provedbu istog u što je moguće manje kompromisa.

Da li može oboje – naravno da da. Moj godišnji odmor uključivao je prvi i zadnji dan put od preko 6 sati, i svaki dan dva treninga dnevno. I svaki trening napravljen je prema planu. Da bi tako nešto bilo moguće, potrebno je uložiti malo truda u planiranje i pronaći onu kombinaciju koja će predstavljati idealni odnos aktivnosti, ali i odmora.

Kako je već dan odlaska uključivao dva treninga dnevno, to je predstavljalo idealan izgovor za posjetiti Lago di Garda, i prvi trening odraditi uživajući u ljepotama jezera i mjestašca Limone sul Garda. Da budem iskrena, kada se autom obilazi jezero, a posebno nakon Limone sul Garda, postoje toliko predivnih mjesta za trčanje, uključujući biciklističke staze i ceste koje se protežu kroz voćnjake jabuka da sam poželjela još nekoliko treninga napraviti tamo. Kada ste trkač, na prirodu i okolinu gledate drugačije, a cijelim putem samo sam razmišljala kako bi predivno bilo trčati krajolikom kojim prolazim autom.

Kao što sam već navela, specifični trening odrađivala sam na atletskoj stazi koju sam pronašla u Bolzanu, a da nije postojala atletska staza, biciklistička staza koja se proteže kroz Naturno bila bi i više nego dovoljna.

Samo planiranje treninga kada se nalazite na destinaciji i nije problem, budući da postoji puno veća fleksibilnost kada i gdje ćete odraditi trening i kombiniranja trkačkih treninga s drugim aktivnostima. Najveći izazov su dani u kojima se putuje. Tako je i povratak uključivao potrebu za još jednim treningom kojeg sam odlučila odraditi u Palmanovi. Jer zašto ne? Kako se radi o mjestu kojeg sam i ranije posjetila, prolaz kroz Palmanovu vremenski se uklapao u period kada bih i inače odrađivala takav trening, a gubitak vremena uslijed silaska s rute je bio minimalan (budući da se nalazi u blizini autoceste), radilo se o idealnom odabiru. Iako je jedna od mogućnosti bila vratiti se kući i odraditi trening, znala sam da ću biti preumorna i da želim odraditi trening onda kada smatram da je to optimalno za moje tijelo.

Zanimljivo, u Palmanovi sam trening započela uz njihov sportski centar koji uključuje i otvorenu atletsku stazu, no u vrijeme mog dolaska nije ju bilo moguće koristiti zbog nogometnog treninga. Dakle, nije potrebno ni puno truda da se pronađe atletska staza.

Zaključak

Moram priznati da sam u svom malom godišnjem odmoru uživala. Osim što je u Italiji gotovo nemoguće ne uživati, svom trkačkom planu donijela sam malo promjene, koristeći nove rute, iskustva i novo okruženje što predstavlja pravo osvježenje. Kada imate puno kilometara u nogama, čak i uz najkreativnije lokalne rute, prije ili kasnije dolazi do zasićenja i potrebna je mala promjena. Nove rute donose dozu uzbuđenja i bude veću motivaciju za trčanjem. U posljednje vrijeme nastojim češće koristiti ovaj pristup, posebno kroz vikend, gdje mijenjam uobičajeno mjesto treniranja s nekom drugom lokacijom, koja je prihvatljive udaljenosti s jedne strane, a predstavlja promjenu s druge strane.

Iako postoji vrijeme u godini kada godišnji treba planirati i bez trčanja, zasigurno je moguće planirati godišnji uz aktivni plan trčanja. Zapravo, za mene je to idealan godišnji jer trčanje za mene nije posao, već aktivnost kojom se volim baviti u svoje slobodno vrijeme i ne vidim razlog zbog čega to ne bih radila i tijekom svog godišnjeg odmora.

No, ukoliko se želi poštovati plan trčanja, to ipak zahtjeva malo kompleksnije planiranje samog putovanja, ali i biranje destinacija u kojima se plan može provesti. Preda mnom su još nekoliko ovakvih izleta u narednih 2 mjeseca, kojima se veselim i za koje se nadam da će pozitivno utjecati na moje trčanje i motivaciju za istim.